Derfor må du restituere kroppen etter trening

restituere kroppen etter trening

Etter en hard treningsøkt på kroppen restituere seg. Dette skjer primært gjennom hvile og ernæring, og er helt essensielt for å oppnå framgang av treningen man legger ned. Restitusjon handler om å la musklene få tid til å bygge seg opp igjen, slik at man etter hvert blir sterkere enn hva man var i utgangspunktet.  Men hvorfor er det så viktig å restituere seg? Hva skjer dersom man lar være å gi kroppen restitusjon etter trening og kjører på med en ny økt før kroppen er klar?

Utøvere som ikke lar kroppen få tid til å restituere seg risikerer både overbelastning og utmattelse, og stagnerer dessuten i framgangen. Risikoen for skader øker dersom kroppen ikke får tid til å gjenoppbygge seg. For eksempel kan man risikere tretthetsbrudd, en skade som bygger seg opp over tid og som vil kunne få svært uheldige konsekvenser for bade trening og hverdagslig aktivitet.

Raskere restitusjon med recovery boots

Ett av de vanligste feilene mange amatørutøvere og nybegynnere gjør, er at de blir overivrige og kjører for hardt i starten. En typisk tankegang er at man vil ha framgang fort, og at man derfor ikke har «tid» til å vente til neste økt. I starten har man gjerne stor framgang, og det er lett å bli for ivrig. Men med en slik tankegang møter man seg selv fort i døra. Uten restitusjon vil framgangen fort stagnere og man får kanskje skader som gjør at man må slutte å trene helt.

Heldigvis finnes det løsninger som gjør restitusjonen lettvint, effektivt og morsomt. Stadig flere utøvere får øynene opp for såkalte recovery boots, eller restitusjonsstøvler. Disse fungerer som en slags innpakning for armer og bein, og kickstarter restitusjonsprosessen gjennom å sende impulser som stimulerer blodsirkulasjonen og masserer muskulaturen. Trener du mye og er lite tålmodig med restituering kan et par recovery boots være midt i blinken for deg. Mens du slapper av og nyter massasjen, restitueres musklene.

Selv om du ikke er en person som trener hardt på daglig basis og direkte trenger å restituere deg fra hardt arbeid, kan et par recovery boots likevel være en god investering. En del sliter med stiv og øm leggmuskulatur, for eksempel som følge av mye gange eller feil fottøy. Andre sliter kanskje med dårlig blodsirkulasjon i beina. Da kan et restitusjonshjelpemiddel være akkurat det som trengs for å få i gang blodomløpet.

Be the first to comment on "Derfor må du restituere kroppen etter trening"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*