Arbeid smartere med økonomi

Arbeid smartere med økonomi

Det er liten tvil om at teknologien har medført store endringer i hvordan vi håndterer de økonomiske livene våre. Før i tiden måtte vi gjøre avtaler med bankens kundemedarbeider når vi skulle søke lån, og vi troppet opp til avtalen sammen med en samling av våre viktigste dokumenter. Dette var en større prosess som kunne ta flere uker.

I dag har vi en generasjon unge mennesker som aldri noensinne har satt sine bein i en bankfilial, og som antagelig ikke engang vet hva det er.

Dagens situasjon

I dag er det slik at vi logger oss inn i nettbanken, der vi både overfører penger, betaler regninger og holder oversikt over saldoen vår. Via nettbanken kan vi bestille bankkort, ordne med PIN-koder, opprette nye kontoer på egen hånd og håndtere våre sparepenger. Skal du søke lån bruker du nettsiden til den banken du ønsker å søke hos. Der finner du alt du trenger, og hele søknaden din behandles elektronisk.

Det er i grunnen ganske fantastisk å tenke på hvor lettvint og enkelt alt har blitt, samtidig er det litt skremmende å tenke på at uten smarttelefonen, datamaskinen eller internett så er vi ganske fortapt.

På bankens side

Visste du at mange banker bruker roboter til å hjelpe seg med kundeservice? Dersom du kontakter banken via deres live chat, vil du oppdage at det her kun kan svares på generelle spørsmål. Det er gjerne fordi det sitter en robot i andre enden, og den er forhåndsprogrammert til å svare på det folk flest lurer på. Heldigvis er det fremdeles slik at du kan ringe kundeservice og få snakke med et levende menneske.

Flere banker har også begynt med systemer som gjør at du kan bruke kortere tid på å betale regninger, og det har også kommet en rekke nye betalingsmetoder der du ikke engang trenger å bruke verken PIN-kode eller kort. Du kan enten bruke VIPPS, betalingsløsning på mobiltelefonen, eller benytte deg av kontaktløs betaling som, for eksempel, via Apple Pay.

Kunstig intelligens blir mer og mer vanlig innen bank og forsikring, og det å jobbe med AI vil bidra til at bankene tjener mer penger på å optimalisere forretningsprosessene sine, og vi forbrukere får billigere tjenester.

Enklere og tryggere å søke om lån

Kunstig intelligens og smart teknologi har helt klart gjort det enklere å søke om lån. Vi har rett og slett fått smartere økonomiske muligheter. En av disse er sammenligningstjenestene som har dukket opp på nettet. Disse har tatt i bruk teknologi som gjør at du enkelt kan se hvilken bank som tilbyr den rimeligste renten akkurat nå, og så kan du ut fra denne informasjonen velge hvor du skal søke om lån.

I Norge har de fleste over myndighetsalder egen BankID. Dette er en teknologi som kan brukes på tvers av banker, nettbutikker og offentlige etater. Når du logger deg inn eller signerer med BankID viser du at du er du, og dermed kan du føle deg trygg på at ingen utnytter identiteten din.